Mandi harus adalah pengucapan yang mudah disebut, tetapi jangan sampai terkejut apabila dijelaskan banyak umat Islam di tanahair kita yg tidak sah mandi wajibnya kerana tidak mengerjakannya dengan benar.
Untuk lakukan mandi mesti yang benar, seseorang ini tidak dapat mengerjakannya dengan cuma mandi lewat cara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dikerjakan dalam kedua2 keadaan untuk membolehkan seseorang ini meratakan air ke semuanya anggota tubuhnya yang zahir.
Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Perkembangan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menyatakan, bagaimanapun, berdasarkan pada pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yg tidak paham perkara itu.
" Mengakibatkan, mandi majibnya jadi tidak sah kerana tidak penuhi satu di antara rukun mandi mesti iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Bila mandi mesti tidak sah, ibadat yang dikerjakan oleh seseorang ini dapat turut tidak sah. Itu menyebabkan apabila tidak kerjakan mandi mesti dengan benar, " tegas beliau waktu dijumpai ditempat tinggalnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.
Mandi mesti yang sebagai mandi junub atau janabah tidak dapat dipandang mudah oleh umat islam. Masing-masing orang yang mlakukannya mestilah tahu dan penuhi rukun2nya. Apabila tidak mandi mesti seseorang ini tidak akan sah.
Rukun mandi mesti ada 3 perkara. Pertama, kemauan. Ke-2, singkirkan najis di badan. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.
Tekad mandi mesti : " Sahaja saya mengangkat hasar besar kerana Allah Taala. " Atau " Sahaja saya mandi mesti kerana Allah Taala. "
Tekad ini di dalam hati dan ia baiknya diikutkan waktu air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.
Untuk wanita yang habis haid, kemauan mandi harus yaitu : " Sahaja saya mengangkat hadas haid kerana Allah Taala. "
Ketika untuk wanita yang habis nifas, tekad mandi wajibnya adalah : " Sahaja saya mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala ".
Tekad ini apabila dilambatkan atau waktu seseorang ini memulakannya selepas dia telah bersihkan salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh ini dia mestilah memulakan kembali tujuannya waktu dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Semisalnya dia miliki kemauan terlebih dulu air sampai ke badan, kemauan ini dapat tidak sah. Oleh ini mandi wajibnya tidak sah.
Mengenai rukun mandi mesti yang ke2, iaitu singkirkan najis yang ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, apabila kita ada najis di badan, najis ini dapat dibasuh serentak dengan mandi mesti. Ertinya bersihkan najis dengan mandi ini dapat disekalikan.
Sebentar rukun mandi mesti yang ke3, iaitu meratakan air ke semuanya anggota badan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yg tidak kerap atau lebat. Apabila rambut seseorang ini ditocang atau disanggul, semisalnya tidaklah hingga air ke dalamnya, tocang atau sanggul ini wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung juga, tidak mesti dibasuh kerana disangka batin. Tetapi semisalnya, bulu2 di dalam hidung ini bernajis, ia wajiblah dibasuh.
Mengenai kuku juga, apabila di dalam kuku ada kotoran yg dapat menghalang sampai air ke badan terlebih di bahagian bawah kuku, kotoran ini wajiblah dibuang. Buang kotoran di dalam kuku ini dapat juga ditangani waktu tengah mandi.
Tentang rambut yg diwarnakan juga kecuali inai, tersebut yang merumitnya.
Sebenarnya apabila rambut seseorang ini diwarnakan dengan pewarna kecuali inai, mandi mesti seseorang ini tidak sah. Oleh ini, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna kecuali inai, apabila dia bakal mandi mesti, dia mestilah buang pewarna pada rambutnya lebih dahulu. Tetapi untuk buang pewarna ini dapat bagaimana?..
Tersebut yang rumitnya. Tengah pewarna pada rambut ini sebenarnya tidak dapat dibuang sekian mudah.
Yang menyebabkan mandi mesti orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna ini akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Itu berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pasti akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.
Tetapi dalam soal sejenis ini, janganlah ada juga yang salah faham. Sebenarnya pewarna ini apabila dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan semisalnya pewarna ini tidak bernajis, tidaklah miliki maksud jadi tidak sah. Dalam soal sejenis ini, sukalah saya mengatakan bahawa sembahyang dan mandi mesti ini berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.
Dalam soal sejenis ini dapat, sukalah saya mengatakan, huraian mengenai rukun mandi mesti seperti yang telah saya nyatakan itu yakni yaitu perbezaan sah atau tidak mandi mesti. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.
Mengenai sebab2 seseorang ini mesti mandi juga harus, Ustaz Haji Mat Jais menyebutkan, sebab2nya terbagi dalam pada 6 lantaran. 3 lantaran melibatkan lelaki dan wanita iaitu kerana bersetubuh walau tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Ketika 3 lantaran lagi hanya melibatkan kelompok wanita sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak (wiladah) .
Mandi mesti dapat ditangani di mana2 dengan memakai air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.
Untuk pasangan suami isteri yang bersetubuh juga, mereka tidak harusnya mandi selepas bersetubuh, namun diwajibkan mandi waktu ingin beribadat. Selepas bersetubuh juga, apabila ia ditangani ketika malam, apabila tidak mahu mandi mesti, seelok2nya ambillah wuduk